Du er her: 
 

Med et Fader Vor i pagt

Hvad handler tro om? I kristendommen handler dette at tro på Gud om at have et forhold til Gud snarere end en mening om Gud. Hvad det betyder, får vi et stærkt udtryk for i Fader Vor, der ifølge traditionen stammer fra Jesus selv. Som bøn udtrykker Fader Vor Jesu forhold til Gud. Ved at give os sin bøn inviterer Jesus os dermed til at indgå i det forhold til Gud, han selv levede i. En af de centrale bønner i Fader Vor handler om, at Guds vilje må ske: ”Ske din vilje, som i himlen således også på jorden”.

At Guds vilje må ske er ikke altid en let bøn at bede. For pointen med denne bøn er jo, at det ikke er vores vilje; men Guds vilje, der må ske.

At bede denne bøn skulle i Jesu liv vise sig at være svært. I evangelierne har vi historien om, hvordan Jesus den sidste aften går ind i Gethsemane have for at bede. Her beder han Gud om, at den skæbne, der nu ligger foran ham med pinsel og død, må gå ham forbi.

Jesus er dybt berørt af situationen. Mattæus fortæller, at Jesus var grebet af sorg og angst. ”Min sjæl er fortvivlet til døden”, siger han. Hos Lukas får vi at vide, at Jesu sved var som blodsdråber, der faldt til jorden.

Det centrale i historien er, at Jesus i sin bøn gentager, at det må være Guds vilje, der sker. Og det er vigtigt. For det betyder, at den grumme skæbne, som Jesus nu står overfor, kan han tage af Guds hånd. Det, der skal ske med ham i påskens begivenheder, kan Jesus gennemleve som udtryk for Guds vilje.

Det er her, at vi har grunden til, at Jesus kan gennemleve sin lidelse og smerte uden at knuses af den. For selv i det dybeste mørke – ja selv i det øjeblik, hvor Jesus oplever sig forladt af Gud – ved han, at det er Guds vilje, der sker.

Det vigtige er ikke her, om man forstår Guds vilje. Guds vilje kan være hinsides enhver forståelse. Men det vigtige er, at vi selv i det uforståelige ikke er prisgivet ondskaben og det meningsløse. For når Guds vilje sker, er det livet og kærligheden, der skal blive den sidste sandhed om os. Sådan som vi ser det i Jesu liv påskemorgen.